Už pred spustením služby Online asistent som si dal jasne za cieľ poskytovať služby, ktoré pomôžu mojim klientom na ceste za ich úspechom a zároveň budem schopný ich dodávať v požadovanej kvalite a včas. Všetky služby, ktoré poskytujem, vychádzajú z potrieb mojich klientov, a to je aj dôvod, prečo som sa rozhodol rozšíriť ich o testovanie softvéru a aplikácií.

Aké fázy testovania softvéru rozlišujeme?

Na úvod treba povedať, že určite neodporúčam testovanie podceňovať, pretože komplexné testovanie vám môže odhaliť chyby, ktoré by mohli negatívne ovplyvniť užívateľskú skúsenosť vašich klientov a mať celkovo zlý dopad na rast vášho softvéru alebo aplikácie na trhu. Nikto predsa nechce platiť za niečo, čo nefunguje správne. Poznáme niekoľko fáz testovania, ktoré majú rôzne ciele a zamerania, pričom každá z nich je dôležitá pre zabezpečenie kvality softvéru a jeho úspešné nasadenie na trh.

Statická analýza:
Statická analýza je prvou fázou testovania, kde sa analyzujú zdrojové kódy a dokumentácia softvéru bez jeho aktívneho vykonávania. Cieľom je odhaliť možné chyby, ako sú syntaktické chyby, logické chyby alebo nedostatky v dizajne.

Unit testing:
Unit testing je testovanie jednotlivých komponentov alebo modulov softvéru nezávisle od seba. Tento typ testovania sa zameriava na overenie správneho fungovania malých častí kódu, nazvaných „jednotky“.

Integračné testovanie:
Integračné testovanie sa zaoberá testovaním interakcií medzi rôznymi časťami softvéru alebo medzi rôznymi softvérovými modulmi. Cieľom je overiť, či tieto časti spolupracujú správne, keď sú integrované.

Systémové testovanie:
Systémové testovanie sa vykonáva na kompletnom softvére, keď je už integrovaný a pripravený na testovanie ako celok. Tento typ testovania sa zameriava na overenie, či softvér spĺňa požiadavky a funguje správne vo všetkých jeho aspektoch.

Užívateľské testovanie:
Užívateľské testovanie sa vykonáva používateľmi, ktorí predstavujú cieľovú skupinu pre softvér. Cieľom je zistiť, ako intuitívne je softvér používať, či spĺňa očakávania a potreby užívateľov a aké sú ich skúsenosti s používaním softvéru v reálnych podmienkach.

Užívateľské testovanie softvéru je často podceňované

Na Slovensku väčšina firiem podceňuje práve poslednú fázu testovania a vynechávajú užívateľské testovanie. Dôvodov môže byť mnoho a venovať sa všetkým možnostiam prečo sa tak deje ani nemá zmysel. Môžem len spomenúť tie, ktoré na toto rozhodnutie majú najväčší vplyv podľa mňa.

Nepochybne zlou správou je, že na našom trhu chýba platforma, kde by jednotlivé firmy mohli zadávať požiadavky na užívateľské testovanie svojich softvérov a aplikácií a mali by k dispozícii komunitu testerov ochotných otestovať ich produkt a priniesť im toľko žiadanú spätnú väzbu. Toto je v zahraničí úplne bežná vec a aj také veľké firmy ako Google či Meta zadávajú užívateľom na podobných platformách úlohy na otestovanie pripravovaných nových podstránok alebo produktov.

Druhým dôvodom je nepochybne šetrenie času a aj peňazí, pretože cieľom je priniesť softvér na trh čo najskôr a začať s jeho predajom užívateľom. Mnohí sa spoliehajú na to, že nedostatky a chyby opravia v ďalšom priebehu. To je síce možné, no takéto riešenie iste prinesie aj zlú používateľskú skúsenosť a negatívne hodnotenia, ktorým sa dalo vyhnúť.

Čo sa môže stať, ak vynecháte užívateľské testovanie?

Vynechaním užívateľského testovania síce na prvý pohľad ušetríte čas, pretože svoju aplikáciu alebo softvér začnete na trhu ponúkať skôr, no toto rozhodnutie vás s najväčšou pravdepodobnosťou neskôr dobehne. Nebudete vedieť, ako sa váš produkt chová v reálnom prostredí, a navyše na trh prídete bez akýchkoľvek dát. Ak by ste tento krok nevynechali, tak by ste celkom iste mali cenné informácie o tom, čo na vašom riešení užívatelia oceňujú, a naopak, čo im chýbalo, a vedeli by ste, kde má vaše riešenie slabiny. Navyše sa dá predpokladať, že takéto testovanie odhalí aj chyby, ktoré sa pri predošlých krokoch nemuseli ukázať, pretože, ako som už písal, ide o test v reálnom prostredí. Mohli by ste sa teda rozhodnúť, či dané pripomienky zapracujete ešte pred ostrým štartom, a keďže máte vedomosť o tom, čo klienti oceňujú na vašom riešení, tak tieto poznatky viete využiť pri následnom začatí predaja vašej aplikácie či softvéru.

Dá sa teda jednoducho hovoriť o tom, že vďaka tejto fáze viete priniesť na trh oveľa lepší produkt než bez testovania, a navyše vám táto fáza môže ukázať aj potenciál vášho riešenia, teda inak povedané, či je o takéto riešenie vôbec záujem. Prípadne ho viete výrazne zlepšiť a zvýšiť tým jeho potenciál.

Moje skúsenosti s testovaním softvéru

Moje skúsenosti s testovaním softvéru ukazujú jasnú priamu úmeru, ktorá hovorí o tom, že čím viac ľudí daný softvér alebo jeho časti vyskúša, tým lepší je výsledok. Už dlhé roky spolupracujem so spoločnosťou backOFFICE.Sk s.r.o., ktorá ako jediná na Slovensku poskytuje komplexný a profesionálny realitný softvér. Okrem toho, že mám na starosti jeho predaj klientom, tak som mal niekoľkokrát počas našej spolupráce možnosť testovať jednotlivé nové funkcie a dávať k nim pripomienky.

Naposledy som napríklad úspešne otestoval a pripomienkoval nové nástroje eAML, ktoré realitným kanceláriám plne elektronicky pomáhajú zvládať agendu AML. Aj vďaka mojím pripomienkam sa už neraz stalo, že sa jednotlivé funkcie vylepšili, aby boli komplexnejšie a šetrili čas klientom. Nie je nič výnimočné, že pri testovaní pracujete s inou verziou, než sa na konci po testovaní uvedie do života.

Chcete aj vy poznať nezávislý a nezaujatý názor na vašu aplikáciu alebo softvér ešte pred jeho uvedením do života? Ak áno, neváhajte ma kontaktovať, a rád sa na vaše riešenie pozriem z pohľadu bežného užívateľa.

Cenová ponuka zadarmo

Napište mi

Návrat hore