Pred pár dňami začali platiť niektoré opatrenia z konsolidačného balíčka, ktorý má za cieľ stabilizovať verejné financie a priniesť do štátneho rozpočtu ďalšie zdroje. Vplyvom oznámených zmien, ale aj neustáleho tlaku na rast miezd či rastúcich nákladov v niektorých segmentoch boli mnohí podnikatelia nútení upraviť svoje cenníky smerom nahor. Každý z nás je pochopiteľne niekoho klientom a nikomu sa nepáči slovo „zdražovanie“. Niektoré firmy mohli, alebo možno už aj prišli o svojich zákazníkov. Preto si myslím, že starostlivosť o svojich zákazníkov, ale aj marketing na získanie nových, bude v roku 2025 dôležitejšou súčasťou života každého podnikateľa než kedykoľvek predtým.
Dnes teda vo všeobecnosti rozoberiem najčastejšie marketingové stratégie, ktoré si môže dovoliť drvivá väčšina firiem. Zároveň sa spoločne pozrieme na to, čo vám môže priniesť starostlivosť o existujúcich zákazníkov.
Rôzne marketingové stratégie a pravidelnosť – základ úspechu
Z mojich skúseností môžem povedať, že firmy očakávajú za svoje peniaze výsledky na počkanie, no to pri niektorých stratégiách nemusí byť realitou. Druhou častou chybou je, že so začiatkom roka prichádza u mnohých podnikateľov veľké nadšenie propagovať svoj produkt alebo službu a mnohokrát chcú vyskúšať niečo nové. Na tom by nebolo nič zlé, ale problém vidím v tom, že takéto nadšenie im vydrží krátko a klesne na nulu, ak daná marketingová stratégia neprinesie očakávané výsledky. Propagovať svoju firmu je určite správne, no odporúčam si plán vytvoriť na začiatku roka. Ak je to vo vašich možnostiach, je určite výhodou nevsadiť všetko na jednu kartu a zvoliť stratégiu, pri ktorej budete každú kampaň vyhodnocovať po dlhšom čase, čiže nebudete očakávať okamžité výsledky, ale dáte danej stratégii šancu.
Pre každého je vhodná iná forma marketingu a o úspechu či neúspechu rozhoduje mnoho faktorov. Pri výbere treba určite zvážiť, koho chceme osloviť, a nastaviť si adekvátny rozpočet aj čas trvania kampane. V niektorých prípadoch sa nemusia dostaviť výsledky okamžite, preto minimálne odporúčam hodnotiť marketingové úspechy kvartálne, aby ste si mohli relevantne vyhodnotiť, či daná stratégia zmysel má alebo nie. Ak pri nastavení kampane spolupracujete s reklamnou agentúrou, nie je určite na škodu si vopred stanoviť rozpočet a aj predpokladaný čas, za aký by ste mali vidieť výsledky.
Najčastejšie a najdostupnejšie formy marketingu
Online marketing je v súčasnosti asi najpoužívanejším spôsobom marketingu a aj ja sám ho používam, ak je to potrebné. Môžeme sem zaradiť reklamu vo vyhľadávaní, propagáciu na sociálnych sieťach, reklamu cez influencerov a mnohé ďalšie. Môžete si napríklad vybrať reklamu vo vyhľadávaní platenú za kliky a doplniť ju propagáciou vašej firmy na sociálnych sieťach. Osobne nič proti akémukoľvek spôsobu online marketingu nemám, no vňímam, že nie každému už online marketing funguje tak ako v minulosti. Dôvodov je niekoľko a medzi tie najväčšie patrí to, že online priestor je už prehustený reklamami. Takmer každý sa tam chce propagovať, čo robí takú formu propagácie drahšou.

Offline marketing je podľa mňa vďaka online marketingu často u menších a stredných firiem neprávom zatracovaný, pretože sa až príliš sústredia na online a zabúdajú, že ľudia žijú aj mimo internetu. Pričom aj tu sa ponúka niekoľko možností, ako vieme o sebe dať vedieť zákazníkom. Spomeniem najčastejšie využívané formy a pridám aj môj pohľad, kedy by som po danej možnosti siahol. Takmer všetky možnosti propagácie sú dostupné pre malé, stredné aj veľké firmy bez rozdielu.
- Obvolávanie studených kontaktov má stále svoj zmysel, pretože ak ste na trhu nováčikom a potrebujete rýchlo o sebe dať vedieť potenciálnym klientom, tak toto je správna voľba. Zároveň obvolávanie vidím na základe mojich skúseností ako vhodný doplnok napríklad k online marketingu, pretože oslovení klienti napríklad nevyhľadávali vaše produkty alebo služby online, no na základe oslovenia môžu prejaviť záujem.
- Roznos letákov je vhodný pre malé aj veľké firmy. Vďaka letákom viete zacieliť svoju kampaň lokálne. Odporúčam dbať na to, aby letáky skončili priamo v schránkach a nešetriť tým, že ich rozdávanie zveríte brigádnikom. Takéto šetrenie by mohlo viesť k minimálnemu efektu. Tiež odporúčam konzultovať minimálny počet letákov na relevantné vyhodnotenie kampane.
- Bilbord, alebo ak chcete reklamný pútač, patrí medzi najstaršie formy reklamy. Je vhodný ako doplnok k inej forme kampane, napríklad pri otvorení reštaurácie v danej lokalite.
- Reklama v novinách a časopisoch sa môže zdať v dnešnej digitálnej dobe ako prežitok, no nemusí to byť úplne pravda. Táto forma reklamy môže byť stále efektívnym nástrojom na budovanie značky a skvelým doplnkom k iným marketingovým kanálom. Podľa mojich skúseností je možné pri troche šikovnosti získať na takúto reklamu aj výrazné zľavy – cena uvedená v cenníku totiž často nebýva konečná.
Nezabúdajte na starostlivosť o svojich existujúcich zákazníkov
V neustálom boji o získanie nových klientov sa často zabúda na existujúcich zákazníkov, ktorí sú podľa mňa základom každej úspešnej firmy. Odporúčam, aby ste s nimi komunikovali aj vtedy, keď od nich aktuálne neočakávate žiadnu ďalšiu objednávku či platbu za služby.
Ak na to nemáte kapacity, pretože sa sústredíte na rozvoj a rast firmy, a nemáte zamestnanca, ktorý by vám so starostlivosťou o zákazníkov vedel pomôcť, nezúfajte. Na trhu existujú možnosti, ako túto situáciu riešiť bez nutnosti zamestnať niekoho na trvalý pracovný pomer. Rád vám so starostlivosťou o vašich zákazníkov pomôžem.
Čo tým získate?
- Flexibilitu – Našu spoluprácu nastavíme tak, aby vyhovovala vašim potrebám a zároveň bola efektívna.
- Lojálnych zákazníkov – Klienti, ktorí majú pozitívnu skúsenosť s vašimi službami, budú váš produkt či službu odporúčať ďalej. To znamená bezplatnú reklamu a nových zákazníkov.
- Spätnú väzbu – Z mojich skúseností vyplýva, že zákazníci, ktorí cítia váš záujem o ich názory a spokojnosť, sú ochotní komunikovať otvorene. To môže byť cenné najmä v situáciách, keď musíte zavádzať nepopulárne zmeny vo svojich službách.
- Prevenciu nespokojnosti – Pravidelnou starostlivosťou dokážete reagovať na nespokojnosť zákazníkov včas a zamedziť tak ich odchodu.
Samozrejme, nič nefunguje na sto percent. Môže sa stať, že narazíte na zákazníka, ktorý si bude držať odstup a nebude zdieľať svoj názor na vaše služby. Pri zmene cien alebo podmienok takýto zákazník môže jednoducho odísť, pričom s tým nebudete vedieť nič urobiť. Napriek tomu dokáže správna a pravidelná starostlivosť o existujúcich zákazníkov tieto situácie minimalizovať.
Ideálne je, ak budete schopní súčasne získavať nových klientov, podporovať rast svojej firmy a zároveň budovať pevné vzťahy s existujúcimi zákazníkmi. Či chceme, alebo nie, obchod je o budovaní vzťahov.