Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb na základe nového telekomunikačného zákona vydal vyhlášku, ktorá od roku 2022 upravuje pravidlá, ktoré je potrebné dodržať pri kontaktovaní súkromných osôb prostredníctvom marketingových hovorov. Ak aj vy zvažujete kontaktovať potenciálnych zákazníkov formou aktívneho telemarketingu, mali by ste dbať na dodržanie niekoľkých pravidiel.
Prečo k zmenám došlo?
Odpoveď je jednoduchá, pretože asi každý z nás sa už stretol s marketingovými ponukami, ktoré boli zavádzajúce a nekalé. Pred pár rokmi sa takto masovo predávali bambusové ponožky či žiletky. Nič netušiacim osloveným boli sľúbené kvalitné ponožky za cenu poštovného, no už nikto im nepovedal, že ak s nákupom budú súhlasiť a neodhlásia si odber, tak im tovar bude chodiť pravidelne a už zďaleka nepôjde o sumu v cene nákladov za poštovné.
Takéto praktiky sa pochopiteľne mnohým nepáčili a silnel tlak na účinnú reguláciu a zbrane, aby sa bežní ľudia voči takýmto nevyžiadaným volaniam mohli brániť. Tu sa ukazuje, ako sa dá veľmi jednoducho zničiť aktívny telemarketing. Tvorcom takýchto kampaní nešlo o nič iné len o zisky za každú cenu. Vôbec im nešlo o férovú a jasnú komunikáciu s potenciálnym klientom, čo je to najhoršie, čo môžete pri telemarketingu urobiť.
Podľa nedávno zverejnených informácií TV Markíza až 30 percent firiem po zavedení nových pravidiel skončilo a počet takýchto marketingových hovorov klesol. Môžeme iba hádať, koľko firiem zákon ignoruje a pokračuje, akoby sa nič nezmenilo. Pričom platí niekoľko základných pravidiel, na ktoré by som rád upozornil.
Prvý krok je registrácia
Každý, kto chce vykonávať marketingové hovory zamerané na súkromné osoby, musí byť zaregistrovaný v zozname marketingových subjektov na príslušnom webe a zároveň nesmie kontaktovať účastnícke čísla, ktoré si neželajú byť kontaktované s marketingovými ponukami. Tu sa však povinnosti takéhoto subjektu iba začínajú, pretože ďalším krokom je zriadenie čísla so špeciálnym prefixom určeným pre takéto hovory, a to už si bude vyžadovať aj nejaké náklady navyše.
Marketingové hovory už iba s predvoľbou 0888
Každé telefónne číslo, ktoré sa využíva na kontaktovanie občanov za účelom priameho marketingu, musí začínať prefixom 0888. Osobne mi v živote takéto číslo za dva roky účinnosti zákona nikdy nevolalo a ani nikomu z mojich známych a priateľov. Naopak, sám som zažil porušenie pravidiel v praxi. Firmy riskujú, pretože zriadenie takéhoto čísla predstavuje náklady navyše a tak sa spoliehajú, že ich nikto nenahlási. Sankcia za porušenie však môže byť výrazne vyššia ako náklady na zriadenie a prevádzku takéhoto čísla. Pokuta sa môže pohybovať od 200 € až do 5 % z minuloročného obratu danej spoločnosti.
Prieskum tiež ukázal, že aj po zavedení nového telekomunikačného zákona stále až dve tretiny z nás považujú za nevhodné, ak ich kontaktuje spoločnosť, s ktorou predtým v žiadnom obchodnom vzťahu neboli. Niet sa čomu čudovať, keď takíto pochybní marketéri otravovali ľudí pokojne cez víkend alebo vo večerných hodinách.
Pomôcť môže aj váš smartphone
Ak vás niekto kontaktoval s marketingovou ponukou a nevolal z marketingového čísla, máte v zásade dve možnosti. Môžete takýto subjekt nahlásiť cez web stránku nevyziadanevolania.sk. Tu si zároveň môžete registrovať svoje číslo, ak si neželáte byť kontaktovaní. Pokiaľ ste majiteľom novších telefónov, viete takéto číslo zaradiť na tzv. čiernu listinu a označiť, či išlo o marketingový hovor, prieskum alebo inú kategóriu hovoru.
Ak teda nechcete, aby vaša firma alebo produkt bol zbytočne vnímaný ľuďmi negatívne, odporúčam dodržiavať nasledovné pravidlá. Nie je na škodu naštudovať si príslušný zákon alebo sa obrátiť na firmu, ktorá vám dokáže takéto marketingové volania zabezpečiť a dodržiavať všetko potrebné. Určite si však overte minimálne aspoň to, či vybraný poskytovateľ vie o danej zmene. Ide predsa o dobré meno vašej značky.